Lusten att bli Människa

 

I varje människa bor en konstnär. Varje konstnär kan skapa. Du kan skapa. Tron på detta var vad som fick Peter de Voto och Mats Zetterqvist att dra igång Järnafestivalen för tio festivaler sedan.

– Vi vill ge deltagarna fördjupade kulturupplevelser, låta dem skaffa sig egna erfarenheter inom området, så att de kan gå med öppna sinnen på konserter, utställningar och föreställningar, förklarar Peter. Vi vill låta människorna leva ut sin egen kreativitet. Oavsett förkunskaper.
– Egentligen ligger det väl någon sorts folkbildningstanke bakom, tillägger Mats. Konst är ingenting man njuter av till glassen. Konst är något existensiellt.

Festivalveckans dagar utgår från att man tar in nya tankar bäst på morgonen och sedan med iver och lust kastar sig in i okända landskap som konst meditation eller hantverk. Tanken bearbetas i hantverket. I konsten. I skapandet.

Man kan välja två helt kontrasterande workshops. På förmiddagen kanske stå och hamra på hårt och glödhett järn för att sedan, efter en ekologisk buffé virvla runt med sidenslöjor till toner av Mozart. Varje kväll bjuds det dessutom på högklassiga föreställningar.Järnafestivalens absoluta höjdpunkt var för Mats en händelse under musikimprovisationen. De höll på att improvisera, tyst var det och allting började tunnas ut. Så hördes några bongelibong ifrån hörnet, folk hakade på, gjorde variationer och så var improvisationen igång igen.
– Det hela blev väldigt intressant så jag tittade upp för att se vem det var som startat det där bongelibong och såg fotografen Sunniva Farbu stå och balansera på ett bord samtidigt som hon försökte fota. Det var så kul. Det visar på den enorma lyhördheten som fanns bland deltagarna men också på att det inte går att vara observatör när man improviserar. Det går inte att vara observatör på Järnafestivalen!

Peter tycker festivalen hade många höjdpunkter. Tisdagen var en toppendag då det blev som en båge från morgon till kväll.
– Först lyckades Göran Sjölin under morgonens föredrag ställa frågan varifrån kommer musiken så att den egentliga frågan blev vem är jag och varifrån kommer jag? På kvällen kom sedan ett svar i musiken när Trio Mats spelade Beethoven. Ett svar som ej är formulerbart.
– Och så var det så kul när Mats pratade om Beethoven så entusiastiskt att han för ett ögonblick tappade stråken, kastade ut handen och på en halvsekund fick tag på den igen.

– Jag måste få säga en till höjdpunkt, tillägger Mats. Det var när jag under morgonföredraget pratade om konstnärligt skapande. De olika faserna man går igenom – ”nybörjarturen”, våndan av att det tycks gå så mycket sämre andra dan, upptäckten att det lönar sig att övervinna motståndet. När jag såg att publiken ute i salen satt och nickade medhållande då kände jag att vi hade lyckats med festivalen – att ge människor chansen att få uppleva den konstnärliga processen.

Den stora frågan är nu hur man kan locka fler deltagare till ett eventuellt nästa år.Att ha ett övergripande tema, som många festivaler brukar ha, tror Mats och Peter bara begränsar och styr workshopsledarna.
– Nu har de en enorm frihet vilket ger möjlighet för överraskningar. Varje deltagare blir med och formar festivalen under veckans gång. Och vi ser kvalitén med det, säger Mats.
– Det är mångfalden som skapar helheten, sammanfattar Peter det hela.